تاریخچه تولید پلی استایرن

تاریخچه تولید پلی استایرن

تاریخچه تولید پلی استایرن

کارخانه فوم اصفهان در این مقاله مطالبی در رابطه با تاریخچه تولید پلی استایرن برای شما ارائه داده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اولین بار در سال 1839 پلی استایرن به طور اتفاقی توسط داروساز آلمانی ادوارد سیمون کشف شد. اما تقریباً نزدیک به یک قرن (در حدود سال 1931) است که از تولید آن توسط شرکت تجاری  IG Farbenمی گذرد. این شرکت یک پلیمر ایجاد کرد که سخت و بی رنگ بود و می توانست با جزئیات بسیار خوب در قالب ریخته شود. در واقع برای تولید پلی استایرن در این شرکت از یک مخزن راکتور استفاده می شود. این مخزن از طریق یک لوله گرم کننده و برش ، پلی استایرن را اکسترود کرده و پلی استایرن گلوله شکل را تولید می کند.

 

تاریخچه تولید پلی استایرن

تاریخچه تولید پلی استایرن

 

سیمون از استوراکس ، رزین درخت شیرین Liquidambar orientalis ، ماده ای روغنی و مونومری به نام استیرول را تقطیر کرد. پس از چند روز ، استیرول به ماده ژله ای تبدیل شده بود که سیمون آن را استیرول اکسید نامید. او بر این باور بود که این مادده ژله ای یک اکسیداسیون است.

در سال 1845 جان بودل بلیت شیمیدان اهل جامائیکا و شیمی دان آلمانی آگوست ویلهلم فون هافمن دریافتند که تغییر شکل استیرول به ماده ی ژله ای استیرول اکسید در غیاب اکسیژن رخ داده بود. دو شیمیدان این محصول را متا استیرول نامیدند. با توجه با تجزیه و تحلیل نهایی در واقع متا استیرول از نظر شیمیایی به استیرول اکسید شباهت داشت.

در سال 1866 مارسلین برتهلوت فرایند ساخت متا استیرول / استیرول اکسید از استیرول را به عنوان یک فرآیند پلیمریزاسیون معرفی کرد. با این حال تقریبا پس از 80 سال تحقیق متوجه شد که بر اساس از پایان نامه هرمان اشتاودینگر ، شیمیدان آلمانی ، طی گرم شدن استیرول در یک واکنش زنجیره ای ، ماکرومولکول تولید می شود. که در نهایت ماده ای به نام پلی استایرن را تشکیل می هد.

 

 تاریخچه تولید پلی استایرن

تاریخچه تولید پلی استایرن

 

نسخه فوم پلی استایرن که بسیاری از ما با نام آن ارتباط برقرار می کنیم ، توسط شرکت Dow Chemical تولید شده است که محصولات پلی استایرن را به ایالات متحده وارد می کند. کشف آن یک حادثه دیگر بود.  زیرا یکی از کارمندان داو ، اوتیس ری مک اینتیری در تلاش بود تا با ترکیب مواد تحت فشار ، یک عایق انعطاف پذیر تولید کند. ری مک اینتیری ، یک مهندس شیمی آمریکایی تبار و محقق شرکت Dow Chemical ، فرآیندی که اولین بار کارل مانترز ، مخترع سوئدی، به  ثبت رساند را دوباره مورد تحقیق قرار داد. در این رویداد ، او در نهایت باعث ایجاد پلی استایرن فوم شد. ماده ای که اندازه آن 40 برابر گسترش یافته و بسیار سبک تر از پلی استایرن معمولی بود.

بعد از آن شرکت داو حق استفاده از روش مانترز را خرید. شرکت داو با این روش ماده ای سبک و مقاوم به آب را تولید کرد. این ماده سبک برای ساخت اسکله ها ، وسایل نقلیه آبی ، عایق بندی منازل ، دفاتر و سوله های مرغ کاملا مناسب بود. در نهایت در سال 1944 ، اختراع پلی استایرن فوم به ثبت رسید.

 

تاریخچه تولید پلی استایرن

تاریخچه تولید پلی استایرن

 

داو این پلی استایرن منبسط شده (EPS) را به عنوان فوم پلی استایرن (پلاستیک فوم) ، ماده ای که به راحتی قابل قالب گیری است و بسته بندی های کف را به دنیا می آورد ، علامت تجاری کرد. به دلیل مقاومت در برابر ضربه ، وزن سبک و کم هزینه ، به طور گسترده ای به عنوان یک بسته بندی محافظ برای کالاهای ترانزیتی مورد استفاده قرار گرفت. این ماده همچنین از بهداشت و عایق خوبی محافظت می کند ، بنابراین می توان از آن در انواع مختلفی از فنجان ها برای نوشیدنی های گرم تا محافظت از مواد غذایی در برابر آسیب و آلودگی استفاده کرد.

تا قبل از سال 1949 ، فریتز استاستنی با ترکیب هیدروکربن های آلیفاتیک ، مانند پنتان ، دانه های PS را از قبل گسترش داد. این مهره ها ماده اولیه قالب ریزی قطعات یا ورق های اکسترود شده هستند BASF و Stastny درخواست حق ثبت اختراع را صادر کردند که در سال 1949 صادر شد. روند قالب گیری در Kunststoff Messe 1952 در دوسلدورف نشان داده شد. محصولات استایروپور نامگذاری شدند.

با این وجود همه چیز در دنیای EPS گلگون نیست. تخریب زیستی این محصول حدود 500 سال طول می کشد و بازیافت محدود است. بسیاری از شرکت هایی که زمانی به آن اعتماد می کردند اکنون به دنبال گزینه های دیگری مانند کاغذ قالب بسته بندی هستند.

 

تاریخچه تولید پلی استایرن

تاریخچه تولید پلی استایرن

 

به همین ترتیب ، پلاستیک ها فشار زیادی وارد می کنند. پی وی سی یک بار پلاستیک “بد” برچسب گذاری شده بود و EPS نیز به روشی مشابه مشاهده شده است. با این وجود ، این پلاستیک ها در محافظت و حفظ محصولاتی که می خریم بسیار عالی عمل می کنند. مانند تمام بسته بندی ها ، اگر مواد استفاده شده را بازیابی کنیم ، می توانیم کاری با آنها انجام دهیم. آلمان در حال حاضر PS و EPS را بازیابی می کند و این بازیافت برای تولید انرژی می تواند مورد استفاده مجدد یا سوزاندن قرار گیرد. همه پلیمرها و پلیمرهای زیستی هدف دارند و ما هر روز از آنها استفاده می کنیم. بازیافت و تقاضای بازیافت را افزایش دهید و ما می توانیم به طور موثر به استفاده از این مواد عالی بدون گناه در محیط زیست ادامه دهیم.

در ماه ژوئیه ، نیویورک بزرگترین شهر ایالات متحده برای ممنوعیت پلی استایرن فوم شد ، پس از آنکه اداره بهداشت شهر تشخیص داد غیرقابل بازیافت است ، یک خطر برای حیات وحش دریایی است و یک ماده آلاینده برای مواد آلی شهر است. نیویورک تقریباً 28500 تن پلی استایرن منبسط شده جمع می کند که حدود 90٪ آن از محصولات یکبار مصرف غذایی مانند فنجان ها ، سینی ها و ظروف است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *