کاربردهای پلی استایرن

کاربردهای پلی استایرن

کاربردهای پلی استایرن

پلی استایرن “پلیمر استایرن” یک رزین سفت و سخت، درخشان شفاف و با فرمول شیمیایی C6H5CH = CH2 است که این ماده توسط پلیمریزاسیون استایرن تولید می شود. پلی استایرن در برابر اشعه ایکس مقاوم بوده، هیچ طعم و بویی ندارد و به عنوان ماده ترموپلاستیک، دارای دمای ذوب 240 درجه سانتیگراد می باشد.

پلی استایرن (ps) یک پلیمر ترموپلاستیک و به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد پلاستیکی در جهان شناخته شده که مقیاس تولید آن چندین میلیون تن در سال است. پلی استایرن به دلیل سختی و انعطاف پذیری، همچنین کم هزینه بودن، به عنوان یک ماده محبوب برای تعدادی از پروژه ها تبدیل شده که می توان آن را در خانه، مطب، سایتهای صنعتی و تقریباً در هر مکان دیگری پیدا کرد.مشاغل برای تعدادی از کاربردها از جمله بسته بندی و ساخت و ساز به پلی استایرن تکیه می کنند.

پلی استایرن یک پلاستیک همه کاره است که عمدتاً در یخچال، تهویه هوا، تلویزیون، کامپیوتر و وسایل یکبار مصرف (مانند فنجان ، بشقاب و کاسه ها) و ایجاد کارد و چنگال یکبار مصرف استریل مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای تولید محصولات مصرفی مانند CD و DVD از پلی استایرن استفاده می شود.

این ماده برای بسته بندی مواد غذایی و بویژه بسته بندی کلیه محصولات لبنی مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی، نوشیدنی سرد و غیره استفاده می شود. پلی استایرن مواد غذایی را برای مدت طولانی تر تازه نگه می دارد و نسبت به گزینه های دیگر ارزان تر است. فوم پلی استایرن همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن محصولات در هنگام حمل و نقل استفاده می شود.

پلی استایرن در صنعت ساختمان سازی نیز یافت میشود. این پلاستیک ارزان و قوی است که می تواند برای عایق بندی ساختمان ها استفاده شود. بلوک یونولیتی به عنوان ابزاری با کارآیی انرژی برای ساختن ساختمان های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ساخت و ساز همچنین باعث کاهش نویز می شود. ساختمان های که در ساختار آنها از بلوک یونولیت اصفهان استفاده شده از دوام و استحکام بالایی نیز برخوردار هستند.

از دیگر موارد استفاده از پلی استایرن میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

این ماده در بسته بندی کالاهای مصرفی مانند تخم مرغ برای محافظت در برابر فساد یا آسیب استفاده می شود.

از آن در صنعت خودروسازی برای ساخت قطعات خودرو استفاده می شود.از پلی استایرن برای ساخت دستگیره ها و در ساخت انواع خاصی از صندلی ها مانند صندلی های کودک استفاده می شود.

از پلی استایرن برای ساخت قطعات و لوازم خانگی روزمره استفاده می شود. لوازم وابسته به دما مانند یخچال، مایکروویو ، اجاق گاز و غیره از پلی استایرن به دلیل خاصیت عایق بندی حرارتی استفاده می کنند. همچنین در جاروبرقی ها و مخلوط کن ها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بی اثر است و با سایر مواد واکنش نمی دهد.

طبیعت شفاف پلی استایرن، آن را برای ساخت وسایل تشخیصی پزشکی مانند لوله های آزمایش مناسب می کند.

2 پاسخ
  1. Abolfazl
    Abolfazl می گوید

    سلام و عرض ادب
    ببخشید میشه لطفا کمکم کنین
    میشه بگین جنس بدنه هدفون از چه جنسی هست؟
    آیا از جنس پلی استایرن است؟
    خیلی ممنون

    پاسخ
    • اصفهان یونولیت
      اصفهان یونولیت می گوید

      جنس هر هدفون بسته به برند سازنده و مهندسی صدای به کار رفته در آن متفاوت است.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *