کاربردها و ویژگی های فوم سقفی اصفهان

کاربردها و ویژگی های فوم سقفی اصفهان

کاربردها و ویژگی های فوم سقفی اصفهان

فوم سقفی اصفهان یکی از محصولات ساختمانی با پایه پلیمری است. اگر نامی از یونولیت سقفی و ساختمان سازی شنیدید، منظور همین فوم سقفی می باشد که به صورت پانل ها یا بلوک های یونولیتی تولید می شود. این بلوک های یونولیتی در کارخانه به روش ساده اما بسیار جالب تولید می شوند. عمدتاً مهمترین کاربردهای انواع فوم سقفی، برای عایق کردن سقف و دیوارهای ساختمان است. برای ساخت یونولیت سقفی در ابعاد و اندازه های مختلف، از مواد اولیه پلی استایرن که به صورت گرانول های جامد سفید رنگ است، استفاده می شود. پلی استایرن یکی از مشتقات نفتی می باشد و در پالایشگاه به دست می آید.
با توجه به اینکه فرایند اکستروژن و قالب گیری در کارخانه فوم اصفهان برای تولید انواع فوم سقفی به کار می‌رود، به این محصولات در اصطلاح، فوم پلی استایرن اکسترود شده نیز گفته می‌شود و با نماد اختصاری XPS در مراجع انگلیسی نمایش داده می شود. انواع فوم و یونولیت سقفی بهترین ویژگی های عایق بودن را برای ساختمان دارند. دلیل اینکه این ویژگی تا این اندازه اهمیت دارد، مسئله کاهش مصرف انرژی و در راستای آن، کاهش هزینه های ساختمان است. در قسمت بعدی، نگاه کوتاهی بر طراحی یونولیت سقفی و عایق بودن آن خواهیم داشت.

ویژگی های فیزیکی و مکانیکی انواع فوم سقفی اصفهان
فوم و یونولیت سقفی به صورت بلوک ها یا ورق ها در کارخانه قالب گیری می شود. این بلوک ها می تواند به صورت مکعب مستطیل شکل با طول مشخص باشد و یا حتی به صورت سطح مقطع دایره ای شکل تولید شود. شکل یونولیت ها با توجه به نوع کاربری آن ها تعیین می گردد. برای عایق کاری ساختمان، انواع بلوک های فوم سقفی به صورت مکعب مستطیل شکل تولید می گردد.
در فرایند اکستروژن، حباب های هوا داخل یونولیت سقفی انباشته می شوند. این حباب ها در نقش عایق عمل می کنند و به این ترتیب، از هدر رفتن انرژی داخل ساختمان جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل است که در بسیاری از پروژه های ساختمان سازی جدید، فرم ها و یونولیت ها اهمیت خاصی دارند. ساختمان هایی که با انواع فوم و یونولیت سقفی عایق شده اند، در زمستان هوای گرم داخل به بیرون راه ندارد و در تابستان نیز هوای خنک هدر نمی رود.
یکی دیگر از ویژگی های یونولیت سقفی، عدم گسترش آتش ‌سوزی است. اگر ساختمان به هر دلیلی دچار حریق شود، این مصالح با عدم رسانایی حرارتی، گرما را درون خود نگه می دارند و آتش سوزی نمی تواند در کل ساختمان منتشر شود.

نکات مهم در نصب فوم سقفی اصفهان
همانطور که از نام این محصولات بر می آید، فوم و یونولیت سقفی در قسمت سقف ساختمان نصب می شوند. همچنین بلوک ها را می‌توان در دیوارها به صورت ایستاده نصب کرد. برای ساختمان هایی که طبقاتی ساخته می شوند، در هر طبقه، یک ردیف یونولیت سقفی قرار می گیرد که به منزله یک کف برای طبقه بالاتر خواهد بود. مجموعه این طراحی کل ساختمان را عایق می سازد.
نصب فوم و یونولیت سقفی در ساختمان، کار بسیار ساده ای است. صرفاً کافیست که یک نقشه از محل دقیق قرار گیری فوم های سقفی تهیه شود، محل نفوذ رطوبت و هوا در سقف یا دیوارها به دقت مشخص گردد و سپس یونولیت ها در جای خود قرار گیرند. معمولاً برای این که یونولیت ها بهتر نصب شوند، ابتدا با سازه های فلزی نظیر میلگرد، مکان دقیق را اسکلت بندی می کنند؛ سپس فوم و یونولیت را در آنجا می گذارند و در نهایت، فرآیند بتن ریزی انجام می گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *