انواع یونولیت های ساختمانی

انواع یونولیت های ساختمانی

انواع یونولیت های ساختمانی

یونولیت با نام علمی پلی استایرن، پلیمری سفید رنگ، سبک و منفذدار است که در طول سری فرایند های پتروشیمی به دست می آید. پلی استایرن به عنوان یک پلاستیک محکم در تولید طیف گسترده ای از محصولات مصرفی پلاستیکی کاربرد دارد. از عمده ترین موارد استفاده ی پلی استایرن می توان به بسته بندی ها و عایق کاری های تجاری اشاره کرد.

 

انواع یونولیت های ساختمانی

ساختار مولکولی پلی استایرن

 

در بازار ایران پلی استایرن را با نام های یونولیت، پلاستوفوم و آکاسیف می شناسند. استایروفوم نام دیگری از پلی استایرن است که در بسیاری از کشورهای آمریکا شمالی به کار برده می شود. این ماده را ادوارد سیمون یک مغازه دار پلی استایرن برلینی در سال 1839 کشف کرد.

حدود سال 1931 یک شرکت خوشه ای پتروشیمی در آلمان، تولید پلی استایرن را به صورت گسترده آغاز کرد. با این امید که در بسیاری از کاربردها جایگزین مناسبی برای ریخته گری روی باشد. موفقیت زمانی حاصل شد که آن ها یک مخزن راکتور تولید کردند. این مخزن پلی استایرن را از طریق لوله گرم می کرد. سپس پلی استایرن گرم شده را طی فرایند اکستروژن، اکسترود کرده و آن را به شکل گلوله های کوچک تهیه می کرد.

 

انواع یونولیت های ساختمانی

انواع یونولیت های ساختمانی

 

در واقع پلی استایرن در دسته ی ترموپلاستیک ها (یک نوع پلاستیک گرمانرم، که ماده ی اولیه آن مایع و انعطاف پذیر می باشد) قرار می گیرد. این ماده برای ساخت لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، قطعات خودرو، اسباب بازی ها، گلدان های باغبانی، تجهیزات ساختمانی با مواد مختلف رنگی، مواد افزودنی یا پلاستیک های دیگر ترکیب می شود.

استایرن (مونومر رشته ای سازنده ی پلی استایرن) به طور طبیعی در خوراکی هایی مانند توت فرنگی، دارچین، قهوه و گوشت گاو نیز وجود دارد.

از فوم منبسط شده ی پلی استایرن در عایق بندی لوازم خانگی، ، تخته های موج دار، بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی قطعات خودرو، عایق بندی سیستم های تثبیت کننده جاده و غیره استفاده می شود.

پلی استایرن عایق نسبتاً ضعیفی در برابر اکسیژن و بخار آب می باشد و از نقطه ی ذوب پایینی برخوردار است. پلی استایرن در دمای اتاق در حالت جامد (شیشه ای) ظاهر می شود اما در صورت حرارت دادن آن تا بیش از 100 درجه سانتی گراد، به صورت مایع جریان می یابد و با سرد شدن دوباره سفت و سخت می شود.

نوع مایع مانند پلی استایرن برای قالب گیری مناسب است. زیرا می توان آن را با جزئیات دقیق تری در قالب ریخت. یونولیت به صورت صفحه هایی در ابعاد و اندازه های مختلف تهیه و تولید می شود. این صفحه های مستطیلی شکل وزن بسیار کمی دارند.

 

انواع یونولیت های ساختمانی

انواع یونولیت های ساختمانی

 

همانطور که اشاره کردیم یکی از کاربرد های یونولیت در ساختمان سازی می باشد. محصولی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد انواع مختلفی دارد.

در ادامه به معرفی انواع یونولیت های ساختمانی می پردازیم.

یونولیت فشرده

یونولیت فشرده دارای به خاطر فشردگی بالا، دارای دانسیته یا چگالی بالا و در نهایت وزن زیادی می باشد. این نوع یونولیت یکی از پرکاربردترین انواع یونولیت است و که در طیف گسترده ای از مصارف مختلف مانند ساختمان سازی، صنعت خودروسازی، ساخت درب های ضد سرقت، قالب سازی، بسته بندی، عایق سازی و مجسمه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

با ترکیب یونولیت فشرده و عایق های دیگر مثل پشم سنگ و فوم آکوستیک، عایق های مناسبی در برابر صدا برای استودیو های ضبط صدا  و هم چنین ساختمان ها تولید می کنند. این محصول دارای دانسیته ی 40 یا بیشتر است که از مواد خالص کره ای تولید می شود. این نوع  یونولیت اخیراً یکی از محصولات پر مصرف صنعتی در زمینه ساخت و ساز و ساختمان به حساب می آید.

نام گذاری ورق های یونولیت فشرده بر اساس میزان فشردگی آنها صورت می گیرد. به عنوان مثال یونولیت فشرده فرتاش نامی است که به یونولیت فشرده با دانسیته بالای 40 اتلاق می شود.

 

انواع یونولیت های ساختمانی

انواع یونولیت های ساختمانی ، یونولیت فشرده

 

قیمت ورق یونولیت فشرده بسته به عوامل مختلف در حال همواره در حال نوسان است. نوع و کیفیت مواد اولیه ی مورد استفاده در ساخت یونولیت فشرده و کشور تولید کننده ی مواد اولیه از عوامل تعیین کننده ی قیمت یونولیت فشرده می باشند.

مواد اولیه ی مصرفی در ایران علاوه بر اینکه در خود کشور تولید می شود از کشورهای چین و کره نیز به کشور وارد می شود. مواد اولیه ی تولید شده در ایران و چین نسبت به مواد تولید شده کره قیمت پایین تری دارند.

مدت زمان استاندارد برای مصرف مواد اولیۀ این نوع ورق یونولیت، شش ماه پس از تاریخ تولید در کارخانه می باشد. بنابراین با گذشت شش ماه از تاریخ تولید این ورق‌ ها، کیفیت و قیمت آن ها پایین می آید.

به طور کلی قیمت یونولیت (فشرده و غیر فشرده) به ضخامت ورق یونولیت وابسته می باشد. اگر عدد ضخامت یونولیت ضریبی باشد که با تقسیم بر عدد پنجاه  به دست بیاید قیمت آن بسیار مناسب‌ تر است. چرا که ضایعات و دور ریز آن بسیار کم‌ تر خواهد بود.

به عنوان مثال ورق یونولیت با ضخامت سی سانت با ابعاد 200طول×100عرض×50ارتفاع سانت، حدود بیست سانتی متر دور ریز دارد. در حالی که یک ورق ده سانتی از یک بلوک با همان ابعاد را می توان به صورت پنج ورق به ضخامت 10 سانت اسفاده کرد که در این صورت دور ریز آن صفر می شود. در نتیجه قیمت آن به طور قابل توجهی پایین می آید.

از دیگر عواملی که بر قیمت ورق یونولیت تأثیر می گذارد، تراکم و دانسیته ورق می باشد. یک ورق یونولیت با تراکم بین 20 تا 40 یا بیشتر قیمت بالاتری دارد. میزان حجم مواد اولیه ی موجود در هر متر مکعب از ورق، چگالی ورق را تعیین می کند. در نتیجه مواد اولیه نقش بسیار تعیین کننده ای در قیمت ورق یونولیت دارند.

یونولیت سقفی استاندارد

یکی دیگر از انواع یونولیت های ساختمانی، یونولیت سقفی استاندارد است که اخیراً در زمینه ی ساخت و ساز به عنوان تیرچه بلوک بتنی استفاده می شود. این محصول را در ابعاد و با چگالی 12 به شکل مکعب مستطیل تولید می کنند.

وزن یونولیت سقفی با توجه به دانسیته آن تعیین می گردد. به عنوان مثال وزن یونولیت سقفی با ابعاد 200طول×50عرض×20ارتفاع و دانسیته ی 12 برابر با 2/500 کیلو گرم است.

یونولیت های سقفی استاندارد مصرفی باید تاییدیه ی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و همچنین نشان استاندارد را کسب کرده باشند.

 

انواع یونولیت های ساختمانی

انواع یونولیت های ساختمانی ، یونولیت سقفی

 

از مزیت های یونولیت سقفی استاندارد می توان به بالا بودن سرعت اجرای آن، ایجاد وزن سبک در سازه، عایق حرارتی و صوتی و مناسب بودن قیمت آن نسبت به سایر روش های اجرای سقف اشاره کرد. هم چنین در بخش زیرین این نوع دندانه هایی به حالت معکوس تعبیه شده که امکان گچ کاری بدون استفاده از ورق های مشبک رابیتس را برای سازندگان فراهم می کند. ساخت فوم سقفی اصفهان با توجه عدم امکان واردات مقرون به صرفه به نظر می آید.

یونولیت تیرچه کرومیت

یونولیتی است که به عنوان تیرچه کرومیت در سقف استفاده می شود. محصولی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، از نظر ابعاد به دو دسته تقسیم بندی می شود:

یونولیت تیرچه کرومیت در ابعاد 1طول×66عرض×25ارتفاع سانت

یونولیت تیرچه کرومیت در ابعاد 1طول×66عرض×20ارتفاع سانت

 

انواع یونولیت های ساختمانی

انواع یونولیت های ساختمانی ، یونولیت تیرچه کرومیت

 

از مزایای تیرچه سقف کرومیت می توان به کاهش وزن سقف، کاهش هزینه، نصب آسان، امکان اجرای همزمان چند سقف اشاره کرد. این مزایا باعث شده است که یونولیت تیرچه کرومیت برای پر کردن فضاهای خالی بین تیرچه ها گزیه ای مناسب باشد.

یونولیت کرومیت مانند سایر محصولات از جنس پلی‌ استایرن انبساطی است. این محصول را در اندازه‌ های مختلفی بر اساس نیاز مشتری تولید می‌گردد.

یونولیت های کرومیت پهنای زیادی دارند که امکان شکسته شدن آن ها را در هنگام بتن ریزی سقف ها بالا می برد در نتیجه باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

یونولیت دیواری

این نوع پلاستوفوم در دیوار به شکل بلوک های سفالی و سیمانی استفاده می شود. هم چنین از یونولیت دیواری می توان به عنوان درز گیر بین دو دیوار و دیوار پوش تزیینی برای زیبایی دکوراسیون داخلی استفاده کرد. چون که دیوار ها از مهم ترین اجزای دکوراسیون داخلی می باشند و در زیبایی نهایی آن محیط تاثیر بسزایی دارند.

 

انواع یونولیت های ساختمانی

انواع یونولیت های ساختمانی ، یونولیت دیواری

 

دیوار پوش فومی به راحتی و در مدت زمان کم و بدون نیاز به زیر سازی دیوار های آسیب داده قابل اجراست. شما می توانید بدون حضور نصاب نیز دیوار پوش فومی را نصب کنید. برای این کار تنها باید چسب پشت پوسته را جدا کنید و به دیوار بچسبانید. بعد از نصب آن باید قسمت های اضافه را با کاتر ببرید.

 

انواع یونولیت های ساختمانی

انواع یونولیت های ساختمانی ، یونولیت دیواری

 

از دیگر ویژگی های آن می توان به ضد آب بودن و قابلیت شست و شو، ضربه پذیری و انعطاف، مقاومت بالا، عایق بودن در برابر صدا و حرارت، دارای پوشش مقاوم پلی اورتان، قابلیت نصب در پشت گاز و بخاری (در معرض حرارت مستقیم قرار نگیرد)، قابلیت رنگ پذیری، قابلیت اجرا روی کلیه سطوح، رنگ بندی کامل، مناسب پوشش دیوار مهد کودک ها، سالن های ورزشی، تالارها، سالن های آرایشی و هتل ها اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *